همزمان با تداوم استراتژی فشار حداکثری علیه تهران، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان تهدید کرد، فرصت مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ ای ممکن است پایان یابد.
همزمان با تداوم استراتژی فشار حداکثری علیه تهران، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان تهدید کرد، فرصت مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ ای ممکن است پایان یابد.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، مذاکره کننده ارشد ایران در گفتگوهای هسته‌ ای در رشته توئیتی نوشته است: "‏یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند. ‏

درحالی‌که تدابیرجبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ ای ادامه دارد،ازسرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع موثر و پایدار تحریم‌ها بایدباشد،درصورتی‌که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا/تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهدشد.هیچ فرصتی دائمی نیست.

این اولیه واکنش ایران به انتشار خبر رویترز درباره تهدید تروئیکای اروپایی برای استفاده از مکانیزم ماشه و بازگردانیدن تحریم‌ها، در صورت تداوم غنی‌ سازی اورانیوم در ایران بالاتر از درصد توافق شده در برجام است.

اخیرا علی واعظ و ولی‌رضا نصر در مقاله‌ای که فارین افرز منتشر کرده، پیش‌بینی کرده‌اند که احیای برجام شانسی نداشته و ایران می‌تواند به‌جای آن، با قدرت‌های منطقه‌ای به پیمانی جدید برسد. همان مسیری که در ماه‌های اخیر با وساطت پکن طی شده و به توافق با ریاض منتهی شده است.

اکنون ۵ سال پس از خروج ایالات متحده از برجام، به‌نظر می‌رسد که غرب اراده کافی برای احیای این توافق نداشته و به‌جای «مدل اروپایی برجام»، «مدل چینی توافق منطقه‌ای» در حال پیاده‌سازی است.

در مدل دوم، عملا واشنگتن نقشی در سازوکارهای امنیتی و دیپلماتیک نداشته و صرفا می‌تواند مجری درخواست همپیمانان منطقه‌ای خود برای اعطای معافیت‌های تحریمی باشد.

درصورتی که آمریکا و اروپا این واقعیت که توافقات جدید منطقه‌ای می‌تواند جایگزین برجام شود را بپذیرند، عملا صادرات نفت ایران به بسیاری از کشورها آزاد شده و پولهای بلوکه شده در کشورهای مختلف نیز آزاد می‌شود.

ابراهیم رئیسی اخیرا تاکید کرده که ایران ترک کننده میز مذاکره نبوده و نیست، اما چنان که معاون سیاسی وزیر خارجه دولت او توئیت کرده، قرار نیست این وضعیت دائمی باشد و غرب باید خود را برای توافیات تازه، بدون مداخله خود آماده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها